سرزمین خاکیان Fm Earth to Heavens

والاترین رسالت کلام ستایش هستی است Word's main mission: to praise creation

سرزمین خاکیان Fm Earth to Heavens

والاترین رسالت کلام ستایش هستی است Word's main mission: to praise creation

نهاد خانواده - زیرساخت اصلی موفقیتها

 

 

نهاد خانواده - زیرساخت اصلی موفقیتهای شخصی و اجتماعی  

خانواده و ایجاد روحیه کارآفرینی در فرزندان  

 

با همه صحبتهایی که تا امروز در باره تشکیل خانواده و اهمیت آن برای برنامه ریزی شخصی و اجتماعی شنیده ایم، هنوز جایگاه نهاد خانواده به عنوان زیربنای اصلی همه فعالیتها و موفقیتهای فردی و اجتماعی در سراسر زندگی مشخص نشده است. این مقوله امروزه بیش از هر زمان اهمیت دارد، زیرا تبلیغ بی بند و باری و تفکرات التقاطی و گریز از مسئولیت پذیری در محصولات ضد ارزشی فرهنگی استحکام نهاد خانواده را نشانه رفته ... (و بدون تردید آینده کشورهای مبلغ اینگونه ضدارزشها را در ابهام قرار داده) ... جامعه ای که به استحکام و بقای نهاد خانواده بها ندهد یعنی به هماهنگی بین نسلی والدین و فرزندان هر خانواده و همچنین آینده جامعه و ملت و کشور از لحاظ توسعه اقتصادی و اجتماعی بها نمی دهد. درک عمق این موضوع نیاز به دوراندیشی دارد. واضح است که محیط اجتماعی و نهادهای مدرسه و دانشگاه یا بنگاه محل کار (در سراسر دوره آموزش و اشتغال) نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. اما نهاد خانواده در سرتاسر زندگی و بویژه در دوره کودکی که شخصیت افراد شکل می گیرد بیشترین تأثیر را در مسئولیت پذیری و برنامه ریزی و تلاش افراد دارد ... بنابراین، با توجه به اهمیت بالای موضوع باید بیشترین دقت ممکن را در انتخاب همسر و شریک زندگی مناسب به کار برد ...

 

معرفی کتاب: خانواده و کارآفرینی 

مهران تختی، کتاب جدید خود را با عنوان «خانواده و کارآفرینی» با نگاهی جامع به نقش اثرگذار خانواده در ایجاد و پیدایش کارآفرینی در جامعه می‌نویسد. به گفته وی این اثر در مراحل پایانی نگارش قرار دارد.
تختی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با ارایه توضیحاتی درباره کارآفرینی، اظهار داشت: کار آفرینی مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته و در شکل‌گیری تحولات اقتصادی جوامع نقش موثری بر عهده دارد.

وی ادامه داد: اهمیت کارآفرینی در خانواده تا حدی است که در همه دنیا از آن با عنوان نخستین نهاد و کانون شکل‌گیری شخصیت، توانایی‌ها و استعدادهای افراد نام برده می‌شود.

تختی با بیان این که کارآفرینی خانواده‌ها در جوامع سنتی و مدرن متفاوت است، گفت: در جوامع سنتی که اغلب مردان کار مشغولند، انتقال ایده کسب و کار از سوی آنان انجام می‌شود، اما در خانواده‌های مدرن، فعالیت زنان در خارج خانه سبب بروز خلاقیت و نوآوری‌ در زن و مرد و به دنبال آن ایجاد نوآوری در جامعه می‌شود.

وی با بیان این که تاثیرات ارتباطات خانوادگی بر ایجاد ارتباط کارآفرینی در این کتاب شرح و بسط داده شده‌اند، یادآور شد: شیوه تولید،‌ سبک زندگی و نقش‌های والدین در رشد اعتماد به نفس،‌ خلق ایده‌های جدید در خانواده و تعیین مسیر شغلی فرزندان، نقش‌های اساسی را ایفا می‌کنند.
تختی تصریح کرد: این کتاب عنوان می‌کند که خانواده از نظر کمی و کیفی می‌تواند کانون اصلی اندیشه کار، تلاش و پرورش روحیه خلق ایده در افراد باشد و تحقق این موضوع نیازمند توجه ویژه والدین به ابعاد و ساحت‌های حیات فردی فرزند از هنگام تولد تا زمان تکوین شخصیت اوست.

وی با اشاره به عناصر دیگر اثرگذاری خانواده در کارآفرینی، گفت: عواملی مانند میزان تحصیلات، نوع شغل والدین، ساخت خانواده، روابط خانوادگی(رابطه والدین با فرزندان)، درآمد خانواده و میزان برخورداری از امکانات رفاهی، در شکل‌گیری فرهنگ کار خانواده اثرگذارند.

به گفته تختی، این اثر در مراحل پایانی نگارش دارد و پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته دیگر از سوی انتشارات مدیر منتشر شود. 
 
 
 
 از:
 6 مهر 1389  
 
 
 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد