سرزمین خاکیان Fm Earth to Heavens

والاترین رسالت کلام ستایش هستی است Word's main mission: to praise creation

سرزمین خاکیان Fm Earth to Heavens

والاترین رسالت کلام ستایش هستی است Word's main mission: to praise creation

گرامیداشت افتخارات فرهنگی ایران

  

 

گرامیداشت بزرگان و مفاخر فرهنگی ایران  

 

دکتر ذبیح الله صفا

  

 

منبع: پایگاه الکترونیکی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی ـ مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی 

 http://www.cgie.org.ir/showbuilderB.asp?newsID=1759 

 

 

ارج‌نامه‌ی ذبیح‌الله صفا» تدوین شد


علی ‌آل ‌داوود «ارج‌نامه‌ی ذبیح‌الله صفا» را به سفارش مرکز پژوهشی میراث مکتوب تدوین کرده است. 

به گفته‌ی اکبر ایرانی - رییس مرکز پژوهشی میراث مکتوب -، «ارج‌نامه‌ی ذبیح‌الله صفا» در ادامه‌ی مجموعه‌ی ارج‌نامه‌هایی است که برای بزرگان و مفاخر فرهنگی – ادبی معاصر ایران تألیف شده است. در این ارج‌نامه نیز به سیاق سایر ارج‌نامه‌ها‌ی که برای شخصیت‌های دیگر تألیف شده است، خدمات علمی – فرهنگی ذبیح‌الله صفا تبیین می‌شود و همچنین در بخش‌هایی دیگر، زندگی‌نامه، اسناد و مدارک و تصاویر و همچنین مقاله‌هایی در نقد آثار وی ارائه می‌شود.
 
اخیرا از این مجموعه، «ارج‌نامه‌ی محمد معین» تألیف محمد غلامرضایی منتشر شده است.
 
ذبیح‌الله صفای شهمیرزادی سال 1290 در شهمیرزاد سمنان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان‌جا و بابل گذراند. سپس به تهران آمد و تحصیلات خود را تا درجه‌ی دکتری ادامه داد و به استادی دانشکده‌ی ادبیات رسید. با نوشتن مقالات ادبی و تاریخی در مجلاتی همچون «مهر»، «ایران امروز» و «تعلیم و تربیت»، استعداد خود را نشان داد. وی مدیریت سال اول مجله‌ی «سخن» و مدیریت سال پنجم و هفتم مجله‌ی «مهر» را نیز برعهده داشته و تأسیس روزنامه‌ی «شباهنگ» نیز از اقدامات اوست.
 
مدتی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و زمانی رییس دانشگاه تهران بود. دکتر صفا در سال‌های آخر عمر در شهر لوبک (آلمان) می‌زیست و در سال 1378 درگذشت.
 
از جمله آثار منتشرشده‌ی این ادیب و محقق به «تاریخ ادبیات در ایران» (در پنج جلد)، «حماسه‌سرایی در ایران»، «تاریخ علوم عقلی» (در تمدن اسلامی تا قرن پنجم هجری)، «مزداپرستی در ایران قدیم»، ترجمه و تصحیح «اسرارالتوحید»، تصحیح «دیوان عبدالواسع جبلی»، «جشن‌نامه‌ی ابن سینا»، «آیین سخن در معانی بیان»، «تربیت معلمین روستایی»، ترجمه‌ی «شاهکارهای ادبیات فارسی» (در چند مجلد)، «فلسفه‌ی لایب‌نیتس»، «گنج سخن»، «مرگ سقراط» (ترجمه)، «نگهبانان ایران»، «یادنامه‌ی خواجه نصیر» و «مادر دیوانه» ( ترجمه) می‌توان اشاره کرد. 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد